måndag 6 februari 2012

Melodifestivalen deltävling 1

Till förra årets melodifestival gav jag lite betyg och uttryckte mina åsikter efter varje deltävling. Jag vet inte om nån läste det eller tyckte det var roligt. men jag tyckte det var skoj, så tänkte göra en egen favorit i repris och göra samma grej i år igen. Och i lördags var ju första deltävlingen, så här kommer mitt betyg. Skalan är M som lägst och stigande till MMMMM som högst. Enjoy!

Sean Banan -  Sean den förste banan          Betyg: M
Vet inte vad jag ska säga faktiskt. Har aldrig förstått mig på den här mannen och hans humor. Ser inget skoj i det alls. Blir nästan lite äcklad av honom faktiskt.. Fy... Och låten, ja visst var den "svängig", men för att den ska gå hem måste man först byta ut texten och framför allt artisten... Dessvärre älskar barnen låten, och det är lite skrämmande. Ska jag låta barnen gå och sjunga med i texten "Skaka rumpa, Shakea den för Sean Banan". Nej, det är lite oroväckande... Kanske är jag värsta moraltanten nu, men det är så jag tycker. Feministen i mig ryter ifrån och tycker inte det här är okej... Får väl hoppas att barnen inte lyssnar så mycket på texten... Låten gick skrämmande nog till andra chansen. Svenska folket, vad fasen?! Som jag skrev på facebook, är det den här låten som väljs att skicka till Eurovison så emigrerar jag. Pinsamt att vara svensk ibland...

Abalone Dots - På väg          Betyg: MMM+
Det här är en låt som växer för varje gång jag hör den, den blir faktiskt bättre varje gång. En riktigt härlig och mysig låt. Ska jag vara ärlig har jag inte lyssnat så mycket på våra Västervikstjejer i Abalone Dots tidigare. Men jag kände mig stolt att vara från Västervik när de spelade. Mycket bra gjort men tyvärr kom låten näst sist och gick inte vidare... Men den kommer spelas här hemma i alla fall! Hoppas att många fått upp ögonen för Abalone Dots nu, det har i alla fall jag!

The Moniker - I want to be Chris Isaak, this is just the beginning          Betyg: MM
Förra året var The Moniker en av mina absoluta favoriter. I år kan jag inte säga att jag fastnade för låten alls. Den var skön att lyssna på men inte så mycket mer tyvärr. Den stack inte ut. Nej tyvärr the Moniker, det gick inte vägen denna gången. Låten kom på sista plats...

Afro-Dite - The boy can dance          Betyg: M
Som de nämnde i programmet var det 10 år sedan de var med i programmet sist och vann. Och ärligt talat har det tydligen inte hänt så mycket sen dess. Både låten och dansstegen kändes väldigt lika... Det funkade för 10 år sedan när melodifestivalen var mer schlager, men så är det inte längre och det går inte alls hem längre. Den här låten slutade på en 5:e plats och förhoppningsvis behöver vi inte höra den mer...

Dead by April - Mystery          Betyg: MM+
Som jag nämnt ett par gånger nu så har melodifestivalen förändrats och det här är väl i allra högsta grad ett tecken på det. Det här är ju ingen typisk melodifestivallåt, men vad är då en typisk låt? Ingen aning längre... Men det här funkar, ja det funkade ju så bra att de till och med tog sig direkt till final. Det hade kanske inte varit mitt val av finalartist. Men ärligt talat var det ingen av alla låtarna i denna deltävling jag speciellt hejade på... Dead by April funkar för mig, men inte så mycket mer. Jag tror mitt betyg sjunker lite eftersom att låten känns så felplacerad, den borde inte varit med i den här tävlingen. Men låten är okej. men killar, hur vore det att le nån gång? Ni behöver inte vara stenhårda rockkillar hela tiden, då är ni i fel tävling. Och snälla, gör inte alla dessa tecken med fingrarna varje gång ni är bild. Ni är coola, vi har fattat...

Marie Serneholt - Salt And Pepper          Betyg: MMMM-
Det här är en låt med alla förutsättningar. Den "svänger" och har en trallvänlig melodi. Vet egentligen inte varför det inte gick bättre för den här låten. Det enda jag kan klaga på är sången, oroväckande mycket falsk-sång... Men det kan ju ha varit nerverna och tycker gott att denna låt kunde fått en chans till i andra chansen. För tänk er den här låten i Eurovision, tror ni inte det hade kunnat gå ganska bra? Jaja, nu kom inte låten vidare så ingen idé att fundera kring detta, tror denna låt kom på sjätte plats. Men enligt min mening är detta en bra melodifestivallåt!

Torsten Flinck & Revolutionsorkestern - Jag reser mig igen          Betyg: M
Det här en människa jag har så fruktansvärt svårt för. Första gången jag hörde nåt från/om honom var för säkert 10 år sen när jag var på plats och kollade på "Sen kväll med Luuk" och han var gäst där. Redan då såddes ett litet frö av avsky. Han var så arrogant, odräglig och nästan otrevlig. Och ungefär samma beteende fanns att skåda i melodifestivalen. Nej, jag gillar honom verkligen inte. Och jag tänker inte skriva en massa kring hans rumpklapp på programledaren Gina för det har andra redan skrivit så mycket om. Men ändå, gör man så? (Feminist-Madde vinkar med pekfingret och skakar på huvudet). Men om jag ska tänka bort Torsten och fokusera på låten så... Näe, ingen höjdare där heller. Det går inte hem hos mig, alls... Dessvärre kom låten till andra chansen, rösta inte vidare denna sen tack! Och snälla Torsten, sluta se så sur ut och vara så arrogant hela tiden. Vad glad att du ens får vara med i tävlingen!

Loreen - Euphoria          Betyg: MMMM-
Förra året gillade jag inte hennes låt alls, tills den gjordes i en lugnare version utan techno-dunket. Och nästan samma känner jag i år. Jag har verkligen svårt för technon i låten, club-låtar är inget för mig alls. Så jag håller ju tummarna för att även denna låt kommer att dyka upp i ny version så småningom. Men jag vill ge stort plus för scenshowen, den var enkel, men fruktansvärt bra. Texten var också bra, riktigt bra. Låten gick vidare direkt till final, och med tanke på deltävlingen hade att bjuda på i övrigt så var det väl ett hyfsat bra val.

Deltävling 1


Melodifestivalen är inte längre bara en tävling i musik, det är också reklam. Många artister använder melodifestivalen för att bredda sin målgrupp och nå ut till fler folk. Det är väl både positivt och negativt egentligen.
Melodifestivalen har blivit så mycket mer, på gott och ont, det behöver inte vara en typisk "melodifestivallåt" längre för att det ska gå vidare. Nu kan det vara i princip vilken musik som helst. Ja, det är väl tur att saker förändras. Men undrar om jag inte ändå skulle föredra att ha en tävling som det var innan, då kändes låtarna mer specifikt utvalda och hela tävlingen kändes mer speciell. Men å andra sidan skulle då inte lika många artister få sin chans i rampljuset. Men nu är det ju så många "stora" artister med, innan var det de lite mer okända som fick sin chans i rutan. Men som sagt, allt förändras, på gott och ont...
Förresten, programledaren Gina, henne vill vi se mer av. Riktigt bra, rolig och underhållande programledare som inte känns inövad utan riktigt naturlig. Tummen upp!

Det var min recension för denna gång, på återseende om en vecka efter deltävling 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar