torsdag 17 februari 2011

Toddlers and tiaras

Sitter och kollar lite på tv, en serie jag bukar kolla på, Toddlers and tiaras. Egentligen vet jag inte varför jag gillar det programmet, för det som det handlar om är inget att gilla. Det handlar om barn som är med i skönhetstävlingar. Jag tycker inte det är rätt att tävla i skönhet, för varken vuxna eller barn. Man skulle tävla i individualitet istället och ge pris för personlighet.
Föräldrarna, oftast mammorna, går enligt mig alldeles för långt, barnen får fejksolbränna (spraytan), pedikyr, manikyr eller lösnaglar, peruker och löshår, tandskena för perfekta tänder, massor smink, lektioner i hur man ska gå, le, röra sig, och flera timmars träning varje dag. Och sen alla dessa pengar de lägger ner på detta. Klänningar för tusentals dollar, det är iofs deras pengar och de får göra vad de vill med dom, men med tanke på alla pengar de lägger på tävlingen och förberedelserna så tror jag att barnen får mycket press på sig att vinna prispengarna. Mammorna pratar öppet om hur de får muta sina barn när de inte vill, och det är inte ovanligt att barnen är trötta och gråter för att de inte vill. Barnen säger innan att de tror de kommer vinna för att de är så söta, och visst är de söta, allihopa, men vad ger det för bild till barnen då när de inte vinner, att de inte är söta? Likaväl som att sådana här tävlingar säkert kan stärka ett barns självförtroende, så kan det rasera ett självförtroende lika fort. Barnen tävlar i skönhet med finklänning, baddräkt (!!) och talang. Jag menar att tävla i baddräkt och bikini när man är 3 år, hur fel känns inte det!!??
Nu ska jag inte dra alla över en kam, för det finns definitivt barn som tycker det är jätteroligt och älskar tävlingarna. Men låt då barnen välja det själva, hur kan en 5 månaders bebis ha något att tycka till om? När det är så små barn kan man ju knappast säga att det är för att barnet vill, de minsta barnen sover ju sig igenom tävlingen och deras mammor bär omkring dem på scenen.
Många små flickor älskar att ta på sig fina prinsessklänningar och få prova lite smink, och att få gå på scenen skulle nog många tycka var jättekul. Men låt det då stanna där och skippa allt onödigt löshår och manikyr och modellektioner. Låt de få leka prinsessa och vara barn samtidigt!
Det finns mammor som vägrar ge sina barn ett fejkat utseende, och all cred till dom, men tyvärr vinner de inga priser. Så jag antar att det är stora hår, falska leenden och svindyra klänningar de vill ha i dessa tävlingar.
Summan av allt är ju barnen. Hur påverkas dom av det här? En tävling i skönhet, sötast vinner. Hur påverkas deras självkänsla om de inte vinner? Vad ger det barnen för bild av världen?

Kolla på TLC vardagar mitt på dan nån gång (vet inte exakt tid) och se vad du tycker. Är det rätt eller fel? Vad tycker ni?


1 kommentar:

  1. Jag har också kollat på samma program, det har blivit lite av en favoritgrej nu för man blir alltid lika förvånad över att folk vill ha med sina barn i det. Efter mycket funderingar så kom jag på att anledningen till varför jag ogillar hela grejen med med skänhetstävlingar, och det är att vissa mammor och pappor verkligen pratar med sina barn som om de var hundar, typ "nej, gör såhär! gå inte dit! sluta! du MÅSTE le!" och dessutom så sitter de och pratar skit om andra deltagare när de inte har vunnit. Alltså, barnen är typ 3-5 år ibland, ta det lite lugnt kanske? Jag tror inte ens de små fattar vad de håller på med, bara att mamma och pappa ser glada ut när de gör fjantiga gester och ler helt hysteriskt!

    SvaraRadera