söndag 13 februari 2011

Madde tycker till om Melodifestivalen

Igår kväll satt jag som väldigt många andra i Sverige och tittade på andra delfinalen av melodifestivalen. Är inte jätteglad åt alla dessa delfinaler, tycker gott det kunde vara en enda melodifestival som det var innan. Men det positiva är ju att det samlas in väldigt mycket pengar till välgörande ändamål, igår var det runt 700'000 kr, och det gillas starkt!

Så här kommer lite av mina funderingar, the good and the bad!!
Har satt lite betyg på låtarna där M är lägst och MMMMM är högst.

1: Brolle - 7 days and 7 nights MMMM
Låten var ganska bra, klart en av dom bättre i denna deltävling. Sen förstår jag inte riktigt poängen med att ha svartvitt en kort stund av låten. Den gick vidare direkt till final och helt rätt val enligt mig.

2: Loreen - my heart is refusing me MM
Såhär i efterhand minns jag inte ens låten, så särskilt bra kan den ju inte ha varit. Den gick vidare till andra chansen och det tycker jag inte var alls bra, det stod mellan Loreen och Christian Walz, den bättre av de två var ju helt klart den sistnämnda, men man får ju inte alltid som man vill.

3: Babsan - ge mig en spanjor M
Ja vad säger man... Näe... Varför var den ens med?? Det kändes inte som det här är rätt forum, han kan ju faktiskt inte ens sjunga bra, och det här är en tävling i sång och musik... Babsan i all ära, men inte i melodifestivalen. Svenska folket tyckte som jag och Babsan gick inte vidare.

4: Elisabeth Andreasen - Vaken i en dröm M
Att folk aldrig lär sig. En lugn låt fungerar väldigt sällan i sådana här sammanhang. Det har gått hem några gånger, men då ska det vara en väldigt speciell låt, och så var det inte i det här fallet. Tråkigt låt, tråkig artist (sorry)... Hamnade sist med all rätt.

5: Sanna Nielsen - I'm in love MMM+
Här är någon som minns hur schlager ska låta. Jag är inte ett jättefan av alla schalgerdängor, men denna funkade faktiskt. Det här är en schalgerlåt som kan gå hem i stora finalen också. Inte min favorit, men den har rätt sound för att funka. Låten gick vidare direkt till final, ett rätt val!

6: The Moniker - Oh my god! MMMMM
Min absoluta favorit av dessa låter. Riktigt trallvänlig med en helt egen stil, sånt gillar jag! Jag vet att annorlunda musik inte går hem hos alla, men låten tog sig vidare till andra chansen och jag hoppas verkligen på att få se denna låt i final!

7: Anniela - Elektrisk MM
Av någon idiotisk anledning har den här låten fastnat i huvudet, och det irriterar mig för jag gillade inte alls låten. satt mest och irriterade mig på hennes hår som såg så konstigt ut. Men låten gick inte vidare och det tackar vi för.

8: Christian Walz - Like suicide MMMM
Det var något med den här låten som berörde mig starkt. Det var något i blicken när han sjöng som gav låten så mycket känsla, och det är precis så musik ska vara, musik ska beröra. En väldigt fin låt som dessvärre blev utslagen, men den kommer att spelas flitigt hemma i alla fall.

I övrigt förstår jag inte riktigt vad som är grejen med pausnumret där Hurricane ska göra om kändisar. Jag tycker inte det är roligt, känns mer krystat och tråkigt. Nej, ett stort minus för det. Men jag har faktiskt hört rykten om att Björn Gustavsson ska göra lite comeback i årets melodifestival. Det gillas skarpt, de bästa pausnumrena någonsin i melodifestivalen var när han gjorde dom, så jag hoppas det är sant, det vore riktigt skoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar