måndag 1 april 2013

Att folk inte fattar!!

Har jag inte gjort det tydligt nog hur mycket jag fullkomligen avskyr kräksjuka!!!
Igår hade ett av barnen en kompis som var här och lekte, efter en stund säger kompisen att hon har lite ont i magen, men det gick över och de fortsatte leka, sen kom det tillbaka så barnen satte sig och kolla på film för att ta det lite lugnt. En stund senare blev hon hämtat som planerat innan.
Jag började fundera över magontet (för jag tänker alltid magsjuka så fort nån har ont i magen) och pratade lite med min dotter om den här kompisen sagt något om sitt magont till henne. Då berättar hon att den här kompisens syster ligger hemma med magsjuka och att det var därför de inte kunde leka hos henne.
Jag höll på att gå i taket! Vad fan!!! Fattar inte folk?? När man har magsjuka i familjen så ska syskonen vara hemma, och speciellt inte leka hemma hos en kompis.
När jag lugnat mig så tänkte jag att hon kanske fick ont i magen av något annat, för det gick ju faktiskt över. Ja, det hade jag övertalat mig tills jag lite senare på dagen skulle ut och gå med hunden och ser en stor kräks just utanför våran gård. Hon hade ju för sjutton magsjuka när hon var hos oss!!! Nu kunde ju såklart föräldrarna inte veta att hon var smittad, men varför skickar de ens iväg henne till en kompis när ett syskon är sjukt?? Jag pratade med ena föräldern innan hon kom, för att planera tider och så, och inte ett ord om det. Hade jag vetat det hade hon självklart inte fått komma hit och leka. Det är inte den här kompisens fel, utan föräldrarna som inte tar sitt ansvar att hålla barnen hemma för att minska smittspridningen.
Nu var kompisen inte här så länge, men tillräckligt länge för att bacillerna ska finnas i huset. Så nu är det spritade händer och supernoga hygien som gäller. Får vi den här skiten igen så blir jag helt galen. Speciellt om det beror på den här saken. Det är ju inte konstigt magsjukor/kräksjukor går om och om igen när det går till såhär.

Ursäkta mitt långa och irriterade inlägg, men är riktigt arg just nu. Vill inte hänga ut någon så därför har jag självklart inte skrivit några namn. Och skulle personerna detta handlar om läsa det här inlägget så ska ni veta att det inte är menat att vara elak, men ni måste förstå att man inte kan göra såhär, det kan drabba så många andra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar