torsdag 2 januari 2014

2013 - 2014

För några dagar sen satt jag och skrev ett långt blogginlägg på mobilen men blogger-appen ville inte funka som den skulle så jag kunde inte publicera. Ganska frustrerande, så jag kör en uppdatering här från min dator istället.
För att sammanfatta senaste månaderna så har jag legat lågt med bloggandet, och mycket av det beror på att jag även legat lågt med fotograferingen och i och med detta inte haft så jättemycket intressant att blogga om. Jag har egentligen under hela 2013 prioriterat bort fotograferingen för att jag helt enkelt inte hunnit med det i den grad jag velat. Det är självklart jättretråkigt för fotografering är ju bland det roligaste jag vet, men samtidigt har skolan behövt att prioriteras nu när jag är på min sista termin. Ja, det är faktiskt bara veckor kvar nu, man kan faktiskt till och med räkna dagarna, innan jag står i domkyrkan med min examen som legitimerad sjuksköterska. Att söka legitimationen är visserligen ett kapitel för sig med otaliga papper och bevis som ska skickas och styras med, men hur eller hur är jag färdig och börjar mitt nya som sjuksköterska bara dagar efter examen. Jag ser verkligen fram emot det och det ska bli riktigt spännande att få jobba. Självklart finns en liten oro och ängslan, för nu är jag färdig och ska kunna så enormt mycket, ansvaret är på mig. Men jag är redo för utmaningen och kommer gå in i min nya roll med positivitet och framåtanda. Och jag kommer känna mig så ruskigt stolt över det jag åstadkommit när jag står där i kyrkan med mina klasskamrater. För tänk vad vi har klarat av, tänk vad jag faktiskt har klarat av, med en massa kämpande, ja en väldans massa kämpande faktiskt, det har varit massa skoj, mycket jobbigt och tråkigt, det har varit tårar och frustration, men också spänning och glädje. Bitvis har jag velat skita i allt och ge upp, men jag är inte den som ger upp, hur jobbigt det än må vara, för nu står jag här, 15 dagar från mållinjen och är jävligt stolt över det jag gjort!!

Denna höst har varit den jobbigaste terminen med massa praktik utöver skolarbetet. Vi har haft Nationell Klinisk Slut Examination som består av praktisk och teoretisk del. Båda är avklarade med betyget Godkänd och attans vad det känns bra. Det är det där som man från termin 1 gått och fasat för, men se så bra det faktiskt gick! Jag kan ju liksom det här nu, vilket galet skön känsla!
Nu har jag faktiskt jullov. 2 veckor härligt jullov, så snart är på väg mot sitt slut. Men då återstår en veckas praktik och sedan 2 vecka med så gott som ledigt innan examen.

Jullovet har varit ganska fullbokat då min lillebror och storasyster kommit hem över julen. Det har varit så kul att träffa dom. Och sen blir det ju så när man har skilda föräldrar både jag och min sambo att det blir firande på en del olika ställen. Men vi har fått ihop det bra och har firat mycket med andra men även en del tillsammans bara vi i vår lilla familj.
Snön har lyst med sin frånvaro under hela lovet och det har varit temperatur upp mot 8 grader. Jag har verkligen inget emot det utan trivs ganska bra när det inte är iskallt. Barnen tror jag inte klagar heller direkt, men några små flingor hade de nog velat se på julafton. Men det är väl egentligen inte så mycket vart man är, utan vem man är med som gör minnena. Och vi var med de vi har kära, familjen, och ett bättre sätt går inte att fira jul på!







2013 har på många sätt varit ett jobbigt år. Det är ett sånt där år som inte går till historien direkt, men med det året bakom mig blickar jag istället fram emot ett helt nytt och färskt år som jag på bästa sätt ska uppleva och vara i så det blir det bästa på länge! Utöver examen så har jag mer roligt att se fram emot. Jag ska börja jobba och jag och barnen ska med min fina vän Lovisa till Stockholm för att se finalen i melodifestivalen i mars. Och mer roligt därtill, ja det blir liksom vad man gör det till och jag ska göra det här riktigt bra! Och inte får jag heller glömma fotograferingen, gällande det är 2014 året jag verkligen kommer kunna satsa på det här. Jag vet att jag kommer jobba heltid, men jag är å andra sidan faktiskt ledig när jag kommer hem och inte behöver dyka ner i skolböckerna. Det kommer ge tid till framförallt familjen, men självklart även en del fotografering! Så som sagt, 2014 är verkligen året att se fram emot!


Nu ska jag dyka ner i den sista inlämningsuppgiften för den här utbildningen (ja, så helt ledig på lovet blev jag faktiskt inte) och det både avslutar och sammanfattar det här inlägget.

Ha det gott alla! Ett Gott Nytt År och God Fortsättning önskar jag er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar