fredag 3 januari 2014

Lugn fredag

Idag tog vi alla en ordentlig sovmorgon, och 10:30 fick jag väcka barnen. Det har verkligen blivit sena kvällar nu under lovet. Men nu är det i allra högsta grad dags att vända rätt på dygnet igen för om bara några dagar börjar skola och jobb igen. Det har varit riktigt mysigt att inte behöva tänka på att lägga sig tidigt på 2 hela veckor, och barnen tror jag också har gillat att kunnat ta det som det kommer, vara upp med oss på kvällarna och kolla film eller spela spel. Men som sagt, nu är det dags att vända rätt på tiderna så imorgon ringer väckarklockan för att få upp oss i en någorlunda tid.

Efter vår härliga sovmorgon ville Alicia lära sig sticka. Hon fick ett "startset" i julklapp med stickor och garn och beskrivning hur man ska göra. Detta innebar ju att jag först var tvungen att lära mig för att sedan kunna lära henne. Beskrivningen man fick till var inget vidare så jag fick ta till youtube som så gott som alltid kan hjälpa till på ett eller annat sätt. Denna gång fanns en alldeles utmärkt beskrivning på hur man kommer igång att sticka. Och sen var det faktiskt inga problem, när jag förstått tekniken så tog Alicia över och det gick ju galant. Det är lite pilljobb och det är klart att en och annan maska blir lite fel. Men hon är så duktig och har kommit en liten bit på vad som är tänkt ska bli en halsduk. 

Alicia på gång med sin halsduk.

Bjuder också på en fin bild jag tog på Vilma när hon som så många andra gånger satt vid köksbordet när vi åt för att vara säker på att vi inte skulle råka tappa något på golvet. Och sen vet hon ju också så väl att hon brukar få lite rester som blir över om maten är lämplig för hundar. Hon ser riktigt tjusig ut på den här bilden. Hon är nybadad, klorna är klippta och pälsen på tassarna är trimmad, så fin så! Hon fick sig en rejäl genomgång på nyårsafton så hon var ren och fin när det nya året knackade på. :-) Jag har läst på lite om hur Tollare (Vilma är ju visserligen blandras, men ser ut som en Tollare främst) ska trimmas. Och egentligen "ska" även pälsen som sticker upp ovanför öronen trimmas ner. Men jag är inte så mycket för att göra saker som de "ska" vara utan snarare det som jag själv gillar. Och jag tycker Vilma är riktigt gullig med de små tofsarna som sticker upp ovanför öronen, så de får faktiskt vara kvar så länge jag och Vilma trivs med det!
Fina Vilma.
Kan ju tillägga att det troligtvis kommer bli en del mobilbilder på bloggen och inte bara foton tagna med systemkameran. Detta är för att jag går inte omkring med systemkameran varje dag och många av de ögonblicken som finns i vardagen fastnar oftast i mobilkameran istället. Och för att kunna hålla en bra uppdatering och bjuda på många bilder så är det mobilbilder som blir oftast. Varvat med andra bilder ibland såklart också.

Förresten, ni glömmer väl inte att gå ut och kolla på meteorregnet ikväll runt 20:30. Det börjar då och pågår ett par timmar. Jag läste att det kommer vara ungefär tre stjärnfall i minuten (om jag inte minns fel). Sen var det ju inte stjärnfall utan något med meteorerna. Men jag tror det kan bli häftigt att se. Får bara hoppas att molnen försvinner för annars blir det nog svårt att se.

Ha en skön kväll alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar