tisdag 14 januari 2014

Och så kom vintern...

Precis som varje vinter så kom den till slut, snön. Himla smidigt med facebook faktiskt, för när det är stora väderförändringar så är facebook ett säkert kort att titta på för där svämmar det så gott som alltid över med kommentarer om vädret. Absolut inget fel med det, facebook är ett ställe där man får utrycka sina känslor, och väldigt många har känslor om just vädret. Så även jag, inte på facebook nu visserligen, utan här i bloggen. Jag är verkligen inte glad över snön, men den är där och det är bara att acceptera. Men jag är väldigt glad över att det inte kom tokmycket på en gång utan i rimlig mängd så det inte blir "snökaos" som Sverige verkar drabbas av så fort det blir 10 cm snö. Tågen ställs in och bussarna slutar gå. Jag kan inte förstå detta fenomen som kommit på senare år, jag menar, vintern har ju alltid funnits och det är ju ingen nyhet att den kommer en gång om året. Ändå verkar oroväckande många helt oförberedda på att den kommer. 
Jaja, här kommer i alla fall en snöbild... eller två...  



Egentligen så är det väl dumt att påstå att jag ogillar vintern, för det gör jag inte. Alla årstider har sin charm. Men nu när vintern varit så mild hittills har jag blivit lite bekväm och känt att det inte är så dumt att slippa skrapa rutor och klättra i snö för att ta sig nånstans. Och slippa skotta snö är guld. Fördelen när snön håller sig borta är att det är lättare att ta sig nånstans, både promenader och cykla. För cykla är ingen höjdare i snö. I alla fall inte så länge det plogas så dåligt som det gjort tidigare vintrar. Nu ska jag inte säga något, för kanske kommer det plogas exemplariskt bra i år, men är dock tveksam då det tog ett dygn innan den snön som kom häromdagen plogades undan på cykelbanorna och gångvägarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar