onsdag 20 februari 2013

Tack för att ni plogar, men...

Från min pluggplats i köket har jag bra utsikt över vår gård och en del av området. Idag har jag suttit och blivit riktigt irriterad på plogbilen. Jättebra att du plogar, det är jag mycket tacksam för, och jag förstår att du säkert har ett pressat schema med många gator som ska plogas, MEN... Hur fasen kör du egentligen??? Här susar plogbilen fram på gångbanan som går genom hela området (för er som inte vet så bor vi i radhus, det är flera uppsättningar radhus mitt emot varandra med gång/cykelbana emellan). Det är meterhöga snövallar på sidorna som skymmer ingången till gårdarna och som lätt kan dölja ett barn som är ute och leker. Och här bränner plogbilen fram i riktigt hög fart utan nån som helst chans att stanna om det skulle komma ett barn eller någon annan från någon gård. Vansinne!!! Det är dessutom sportlov och många barn är ute och leker. Jag förstår inte hur de tänker när de kör så fort. Det kan inte vara så bråttom att det är värt att riskera någons liv...
Det är inte bara plogbilarna som kör race genom området. Vid flera tillfällen har jag sett personbilar, troligtvis boende på området, köra jättefort genom området. När man kör på en gångbana måste man ha extra uppsikt på det som händer runtomkring och ta till alla försiktighetsåtgärder, som främst går ut på att köra sakta. Men nej nej, många till och med kör lika snabbt runt husknutar och hörn där de inte har en aning om vad som står bakom svängen. Varför?? Jag förstår att man ibland måste köra in på gården om man har mycket att lasta ur bilen eller liknande, det gör även jag ibland, men jag kör alltid så sakta det går och har uppsikt på omgivningen. Och speciellt nu när det är så mycket snö, vallar och dålig sikt.

Ursäkta mitt klagande, men sitter och irriterar mig så var tvungen att få ur mig lite frustration...
Nu ska jag fortsätta med plugget...

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt och hållet med!! Jag blir så jääääkla förbannad på det där att jag knappt finner ord alltså!! Jag vet inte hur många gånger jag fått lust att gå ut och skälla ut den som kör den lilla postbilen på området för att de kör som IDIOTER rent ut sagt! LIVSFARLIGT med alla barn!! Det där borde man på nåt sätt försöka ta tag i, för en vacker dag kommer det att hända något, och då är det för sent.. Och som du säger, även boende som kör som dårar när de ska in på området, att de inte skäms!! Ggggrrrr!!!!!

    SvaraRadera
  2. Ring till kontoret och tala om hur dom kör - blir det inte bättre testa VT. Problemet måste finnas i många städer om vintern och som ni säger, efter första olyckan är det försent!

    SvaraRadera