tisdag 17 juni 2008

Morgonstund har guld i mund

Ja, eller iaf lite godis... Vaknade vid sju strax efter att Jona skommit hem från jobbet, hade ett sjukt sötsug så fort jag slog upp ögonen, och tyvärr hade vi ju lite godis hemma, så nu sitter jag här om mumsar onyttigheter innan frukost. Fy skäms på mig!

Samtidigt tycker jag att när man vaknar såhär tidigt får man lust att göra nytta, fixa i ordning hemma och så... Men styr jag för mycket vaknar barnen, och vore skönt om de kunde vara i sovande läge en liten stund till iaf.

Alicia vaknade till i natt när jag gick och la mig ca halv ett. Hon va helt hysterisk och grät otröstligt i säkert en halvtimme innan jag lyckade lugna ner henne. Så obehagligt när man inte kan göra något och hon är så hysteriskt ledsen. Man undrar ju vad det beror på, om hon drömt något eller så. Har läst lite om nattskräck, en del barn har det, inget farligt alls, mest obehagligt för föräldrarna för barnen minns inte något om det sen när de vaknar på morgonen. Då vaknar iaf barnet hysteriskt och otröstligt mitt i natten, oftast runt samma tid. Det är liksom bara att vänta ut det och finnas där för barnet.
Vet ju inte om det är nattskräck Alicia har, men det har ju hänt några gånger att hon är så hysterisk, och det blir oftast så runt den tiden på natten, ca 00.30-01,30. Ja, jag vet inte...

Blir så sugen att gå och ta mig en morgonpromenad, gå bort till willys (btw; saknar vår Icanära... ntto får ta och skynda sig på att öppna, behöver en närbutik) och köpa frallor till frukost eller nåt... Men kan ju inte gå nu eftersom barnen sover, väcker jag dom blir det en väldigt styr innan vi kommer iväg... tycker om det här mysiga just på morgonen innan allt liv och trafik dragit igång, är så skönt lugnt.

Näe, nu är Maddes filosofiska halvtimme över för denna morgonen, nu ska jag surfa runt lite innan jag tar tag allt...

1 kommentar:

  1. Hm.. jag hade en kompis på lågstadiet som aldrig kunde sova över hos mig för hon vaknade på nätterna och hallucinerade.. alltså hon såg monster och så, inte bara inbillning alltså som många barn, utan hon såg dem verkligen (fast hallucination e ju inbillning men du fattar va jag menar he).. är det det som är nattskräck? Tror hon fick feber samtidigt också..

    SvaraRadera