lördag 4 juni 2011

Vilken värme!

Nej, jag klagar inte, jag tycker det är helt underbart! Den här långhelgen nu är i princip min enda semester i sommar tror jag, så bara njuter. Har varit ute en massa, precis som man ska va på sommaren. Igår började vi dagen med att åka ut till gränsö kanal med frukosten medpackad i picnickväskan. Det var riktigt mysigt! Vilma passade på att bada lite när det inte kom några båtar. Barnen var också sugna på att ta sig ett dopp, men det var ganska kallt och de är ju faktiskt badkrukor ut i fingertopparna. Sen är det ju inte direkt badvänligt vid kanalen, väldigt stenigt, brant och djupt. Men jag satt med dem vid kanten så de fick doppa fötterna i alla fall.
Väl hemma sen blev det en massa lek på gården för barnen. Vi satte igång vattenspridaren som barnen (till slut) sprang igenom. De ville vänta tills vattnet blev varmt sa de, fick förklara att i vattenspridaren kommer det bara kallt vatten, så till slut vågade i alla fall Alicia blöta ner sig lite, Isabell är nog ett aningens värre fall av badkruka-syndromet, hon blev lite blöt om fötterna på sin höjd. Men huvudsaken är ju att de har roligt!
Mindre roliga saker med sommaren är myggen... Alicia är väldigt känslig mot myggbett och har ända sedan hon var riktigt liten svullnat upp enormt vid varje litet bett. Dessutom har myggen dragits till henne som en magnet. Det har blivit aningens bättre, men inte mycket. Men det också bättre när hon blev tre år och äntligen fick börja använda myggstift. Men nu har hon i alla fall lyckats få en massa bett ändå, och har på flera ställen svullnat upp rejält. Inget hjälper mot klådan och hon lider verkligen av det. Vi provade med is, så det lindrar lite i alla fall, så nu ligger hon med ispåse på betten framför allt på på morgonen och kvällen när det kliar som värst. Min lilla stackare. Som om inte det vore nog har hon haft en fruktansvärd hosta. Knappt får hon sova för hon bara hostar. Men jag kan inte hålla henne inne och kurera henne bara för hostan, för hon är så pigg i övrigt. Men den envisa hostan har hållt i sig länge nu, men jag tror *peppar peppar* att hostan börjar ge upp nu. Men trots myggbett och hosta har vi det härligt i värmen och njuter av våra lediga dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar