söndag 20 januari 2013

Redigering

Idag har varit en riktigt lugn dag. Jag har tagit mig tid till att bara göra ingenting, tid att njuta, tid att bara vara. Det är mycket välbehövligt med sådana dagar emellanåt. Utöver några korta ärenden så har jag spenderat större delen av dagen på soffan. Det märks nu på kvällen när mina ben är alldeles rastlösa av att inte ha fått göra så mycket idag. Inte för att sitta vid datorn aktiverar benen så mycket, men här sitter jag långt efter sovdags och knapprar på tangenterna. Är inte trött alls så lite bildredigering har det blivit såhär på kvälls(natt?)kvisten. Massa onödigt svammel tar jag mig visst också tid att skriva ner. :-)

Det är bilder från en familjefotografering från slutet av förra året jag arbetar med. Familjen har nu valt ut bilder och den sista redigeringen ska fixas.
Jag har förresten fått frågor från lite olika håll kring varför och hur jag redigerar bilderna. För mig handlar det inte om att förändra bilden på något sätt, bortsett från exempelvis temafotograferingar eller om kunden vill ha viss redigering på sina bilder. Sen tycker jag det är kul att experimentera med olika effekter ibland.
För mig handlar det mycket om att förbättra ljuset, framhäva färger och öka skärpan, det är det huvudsakliga jag gör när jag redigerar. Ibland behöver jag inte göra något alls, men oftast är det något litet jag vill fixa för att jag ska känna mig helt nöjd med bilderna. Om kunden önskar tar jag även bort smuts, dregel, snor och sådant från bilder på barn, men det frågar jag alltid kunden om först. Bilderna ska ju vara naturliga, men att redigera bort sådant ser jag inte som ett problem, det gör jag om sådant finns när jag fotar mina egna barn.
Så, det är i stora drag vad jag redigerar, men är som sagt olika från bild till bild hur jag gör.

Ska fortsätta med redigeringen nu, men bara en liten stund till, sen väntar nog sängen på mig, så jag inte vänder dygnet helt upp och ner...

Bjuder på två härliga bilder från våren 2012.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar