måndag 15 november 2010

En god gärning!

Idag blev jag så less på min överfulla garderob. Jag hittar aldrig något i den som jag vill ha på mig och klagar över att det är så trångt. Så idag fyllde jag tre papperskassar med kläder som jag inte gillar längre eller inte kan ha. Rensade i princip bort hälften av mina kläder! Jag fick mersmak och ska nån dag nu gå igenom mer av de kartongvis med urvuxna barnkläder som finns på vinden. Varför ska det ligga nerpackat och inte användas, känns bara så onödigt. Har dessutom sedan innan 3 stora lådor med leksaker som jag rensat bort av barnens grejer.
Tanken med det hela är att jag ska köra ut med alla dessa grejer till Lysingsbadet och ge till de asylsökande som tillfälligt bor där. De har inget, knappt kläder eller iaf inga varma kläder passande för vintern som kommer, barnen går omkring i tunna skor och har nog inga leksaker, vet inte om de ens har förnödenheter som tandborstar, handdukar, tvål...
Nej, varför ska mina kläder ligga och skräpa när de finns de som inte har något alls. Vore kul om fler tog tag i saken och rensade ur saker som inte gör någon nytta hemma och skänker till välgörande ändamål. Det finns så många som gör gott här i världen som man lätt kan bidra mer till. Och toppen vore ju om det blev fler än bara jag och barnen som följer med när vi ska ge bort alla dessa saker, vore helt underbart om vi blev flera stycken. Och att lära barnen att ge till bättre behövande känns som en viktig del i det hela. Så kom igen nu, rensa i garderoben och gör en god gärning! Vem är med??

1 kommentar:

  1. ja varför inte?! har tänkt tanken många gånger efter jag läste i vt om dom!

    SvaraRadera