tisdag 21 augusti 2012

Lite sur...

Jag satt länge och funderade på vad min hemsida skulle "heta" och ha för adress. Till slut valde jag ju domännamnet: www.madeleneöreteg.se
Jag är nöjd över mitt val och glad över att jag kunde ha ett ö i adressen för då behövde jag ju inte ändra mitt namn utan det är lätt och smidigt att hitta. Men tji fick jag... Nu kommer problemen... De som inte har ett ö på sitt tangentbord kan ju faktiskt inte skriva in adressen. Det största problemet är ändå mailen, det funkar tydligen inte alls med ö i en mailadress, något jag önskar att jag hade fått information om innan jag registrerade min domän... Jag är inte insatt i datatekniska grejer och att jag lyckades få ihop en hemsida är ett mirakel i sig. Så nu känner jag mig helt förvirrad och vet inte hur jag ska göra. Visst kan jag köpa mig en domän till, det är inte jättedyrt, men då måste jag göra om allt igen, hela fadderullan med hemsidan måste göras om på nytt. Dessutom blir jag ju då tvungen att gå ifrån mitt namn i domännamnet...
Grejen är att allt funkar ju ändå med ett ö, men mailadress måste alltid omskrivas med en punykod vilket gör att mailadressen istället blir kontakt@xn--madelenereteg-pmb.se. Och typ likadan blir adressen för de som inte har ö på tangentbordet, de måste skriva punykoden... Ja, rörigt värre och ärligt talat vet jag inte alls hur jag ska göra. Om punykoden hela tiden måste skrivas när nån ska maila mig försvinner ju enkelheten med att jag ville ha mitt namn som domännamn... 

På fotofronten håller jag på att redigera bilder och nya fotograferingar på gång. Jag gör så mycket jag hinner samtidigt som jag pluggar.
Var nere i Kalmar igår på kursintroduktion och jag kan säga att jag verkligen ser fram emot den här terminen, så mycket skoj!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar