torsdag 28 oktober 2010

Up, up and away!

Sitter på flygplanet 10'000 (??) meter upp i luften. Är ganska långtråkigt… Barnen sover och Jonas sover. Vi har ca en timmes flygresa kvar innan vi landar. Men tror nog vi borde vara över Sverige snart iaf. Är ganska molnigt så ser inget ner. När vi flög över Spanien, Alperna (tror jag det var) och Frankrike så var det nästan molnfritt, så häftigt tycker jag att se allt såhär uppifrån. J Jag blir som ett litet barn som bara vill sitta vid fönstret och titta ut.

Våra dagar i Spanien har varit så härliga! Vi har inte haft det jättevarmt, men helgen var riktigt skönt och man har ju inte direkt frusit. Temperaturen skulle jag uppskatta har legat runt 15-23 grader kanske. I lördags var vi på stranden, så otroligt mysigt! Solen gassade och vi var alla i och badade (nästan). Vi hade inga badkläder med oss, men barnen badade och Jonas badade i kläderna han hade på sig. Jag var i så gott jag kunde. Men vattnet var varmt, varmare än vattnet i Sverige på högsommaren, så det kan man verkligen inte klaga på.

Vi var på Barcelona Zoo i fredags. Det ska tydligen vara en av Europas största eller bästa (minns inte) Djurparker. Det fanns massor med djur (självklart), men många djur man inte sett förut som känguru, myrslok, svart panter, jaguar och flodhästar på bara 1 meters håll!! Det var en upplevelse, och sjölejonen var roliga att se, så fina! De hade en delfinshow som vi alla tyckte var jätteskoj! De ska tydligen ha en vit gorilla också (typ enda i världen tror jag), men den missade vi… Jag blev lite smått chockad över säkerheten på djurparken. Allt var väldigt fint och fräscht, men det kändes som att djuren lätt kunde smita om de ville. Det är väl tur att pingviner inte kan hoppa (eller kan dom det?), för då kunde de bara ta sig över en liten sten som hindrar dom från att traska ut bland allt folk. Eller flamingosarna kunde bara traska ut genom en öppning i en buske så var de ute bland oss. Men vi såg inga djur på vift så de kanske håller sig där dom ska va iaf. J Sen gällde det att hålla koll på barnen, för lätta kunde man klättra över ett litet staket så kunde man plurra i hos flodhästarna, eller komma in till björnarna eller noshörningen. Man kom väldigt nära djuren, men kunde i vissa fall kännas lite för nära. Några djur som var överallt och traskade omkring bland allt folk var påfåglar. De var riktigt många överallt i hela djurparken, och de var inte särskilt blyga, man fick gärna komma nära och fota dom.

Igår, våran sista dag i Barcelona, gick vi på shoppingstråk, det skulle köpas souvenirer och lite presenter och det tog så gott som hela dagen. Barnen fick varsitt par klackskor, röda med svarta prickar i spansk flamencostil! Och gissa om de var stolta!! Vi han knappt ur affären innan de började tjata om att få ha dom på sig, så traskade omkring hela kvällen sen i sina nya skor. Och de klampade gärna lite extra hårt så det verkligen skulle höras att de hade klackskor. De fick över varsitt hårspänne (stort, rött och fluffigt) i samma stil, så de var så fina när de gick omkring och de fick många blickar på sig från förbipasserande. J Vi avslutade på kvällen med en wok-to-walk (riktigt gott!!) innan vi gick hem till Therese för sista natten i Spanien.

Nu har jag bloggat bort lite tid av flygresan, så snart är vi hemma, snart snart snart!!! Det ska bli så skönt att komma hem, är mycket jag längtar efter nu; att få sova i min egen säng, att få mysa med katterna, att kolla på teve, att få äta normalt godis (haha, men det finns faktiskt knappt inget gott godis eller chips i Spanien), att få åka och träna och komma igång med pluggandet igen. Och så längatr jag efter Vilma, finaste lilla Vilma, men henne får jag inte träffa förrän på fredag, då kommer pappa hem med henne till oss från Motala.

Jag blev förresten helt förälskad i en liten hund i Spanien, en vit liten chiauaua i en djuraffär. Det var ingen djuraffär man ser i Sverige, det fanns inga fiskar och smådjur utan katter och hundar i små burar (Stackars…)… De satt i burar (ca 1*1 m) och tittade med sian stora ögon och bad om att få bli köpta. Och gissa om man ville ha dom, så många fina katter och hundar. Men den lilla chiauauan han/hon charmade mig verkligen och jag fick ett starkt ha-begär. Men nån gång senare i livet kanske, nu har vi fullt upp med vårat vilddjur därhemma.

Kan ju inte lägga ut det här inlägget på bloggen nu när vi flyger, man får ju inte vara uppkopplad på nåt sätt på flygplanet, så får lägga upp det på bloggen när vi landat eller när vi kommit hem. Ska även lägga upp lite bilder, men har en del att gå igenom så kanske dröjer lite…

Måste ju passa på att skicka ut ett STORT GRATTIS till finaste Annie som häromdagen fick en liten son! Grattis till er fina lilla son, ser fram emot att få träffa er snart! Grattis Grattis!!

Nu ska jag packa ihop våra grejer och packa ner datorn, för snart går vi in för landning!

Hello Sweden!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar