måndag 17 maj 2010

Sov alltid med ett öga öppet...

Att klockan ringde vid 05:20 i morse tog ut sin rätt på mig... Efter maten slumrade jag till på soffan framför teven. Halvt sovande halvt vaken, för pratade med barnen emellanåt... Sa åt Isabell som hämtat fem sugrör och stod och bubblade i mitt öra med ett vattenglas, Alicia som ville gå ut och Isabell som också ville gå ut men som plötsligt bara stod i trosor...
Ja, mycket hinner man med, trots att man sover. Men inte lika mycket som barnen hann med, för när det ringde på dörren så piggna jag till (var några av grannbarnen som ville kika på kattungarna). Och det var då jag såg förödelsen... Köksgolvet täckt av massvis olika pusselbitar blandade i en salig röra, ett försök till kojbygge med lite stolar, filtar och mattor i vardagsrummet, vatten på golvet på toaletten, filtar, leksaker och massa grejer framdragna i stort sett i alla rum, ja utom i deras egna rum, där har de nog inte varit en sekund, ser ut precis som innan. Tänk att det alltid är så, antingen är de otroligt smarta som bara stökar ner på andra ställen än sitt rum, eller så är det helt enkelt mycket roligare att stöka till där vi är...
Hur eller hur, nu gick de ut och lekte med grannflickan, så jag ska röja bort det värsta och sen ska vi bege oss till affären...
Jag vet, pedagogiskt sett så borde de ju självklart få städa själva.
Men jag vet också, teoretiskt sett, att det kan ta en dag, eller två (minst), innan det blir gjort. Så för mitt eget välbefinnande så städar jag idag.

Punkt slut!

1 kommentar: