onsdag 13 mars 2013

Bad luck...

När vi äntligen är friska från den där jäkla influensan, vad kommer då efter att barnen haft skola/dagis en vecka, jodå... Kräksjukan... Det är med andra ord Alicias tredje (!!!) kräksjuka denna vinter... Tur i oturen varade den bara en dag och vi andra verkar faktiskt ha klarat oss. Men nu är ju de här efterföljande dagarna som hon (och lillasyster) är hemma, som främst består av städ och tvätt. Kräksjukan ska bort!! Men jag kan inte låta bli att bli lite arg, för jag är övertygad om att det finns många som inte har barnen (och syskon) hemma de (minst) 48 kräksfria timmarna efteråt. Det är det som orsakar spridningen eftersom det är en så pass smittsam sjukdom. Sen smittar det säkert lite innan den bryter ut också, och det är ju svårt att veta. Men jag är övertygad om att ifall alla bara höll sig till reglerna och har det sjuka barnet och dess syskon hemma 48 timmar efter sista kräkset, ja, då skulle smittspridningen garanterat minska! För jag börjar verkligen bli less på "vi har kräksjuka på avdelningen" - skyltarna som man ser allt oftare i skola och förskola.

Tyvärr har ju kräksjukan lett till mer än bara tvättning och städning. Skolan blir lidande och jag missar viktiga föreläsningar i Kalmar. Mycket av arbetet med uppsatsen kan jag sköta hemifrån. Men allt styr hemma, plus att underhålla två barn medans jag pluggar är inte det lättaste. Och det är ju tyvärr plugget som tar smällen. Men det är bara att kämpa vidare, imorgon är sista dagen hemma med barnen och vardagen väntar runt hörnet sen om inget tillkommer (peppar peppar)...

Lite sömn på det nu och så nya tag imorgon! Godnatt!




1 kommentar:

  1. Visst blir man förbannad när folk inte kan hålla sina barn hemma, och även syskon då som du säger, vid såna här smittsamma sjukdomar!! Det drabbar så många andra helt i onödan.. Liam fick ju vara hemma som frisk i cirka en hel vecka bara för att vi övriga i familjen fick det efter varandra.

    SvaraRadera