tisdag 30 augusti 2016

Umeå

I lördags kväll låg jag länge och tittade på Love när han hade somnat. Kändes så overkligt, och fel, att jag kvällen efter inte skulle vara där och natta honom. Att jag inte skulle kunna kika in till tjejerna och stoppa om dem innan jag går och lägger mig. Avskyr verkligen att vara ifrån familjen... Men nu börjar mitt nya liv som student och mammaledigheten är slut för denna gång. Men bara den här veckan är över så vet jag ju sen att jag i varje fall får komma hem till familjen varje dag!



Tidigt på söndagsmorgonen vinkade jag av dem på tågstationen och påbörjade min långa resa norrut. Det blev först tåg, sen skulle tåget vara inställt en viss sträcka, så då blev det buss, sen blev det tåg igen fram till Stockholm där jag återigen satte mig på en buss, men nu flygbusssen mot flygplatsen.
Även att det bara blev en kort stund i Stockholm så kändes det så härligt att vara där. Staden har ett en speciell plats i mitt hjärta och älskar känslan av att bara vara där, även om så bara för en så kort stund. Kan sakna tiden jag bodde där, även om det bara var knappt ett år, men trivdes väldigt bra. Men där jag är nu i livet med familj och husdjur känner jag att jag bor på rätt ställe.

Men jag lämnade nu i alla fall Stockholm och satte mig på ett flygplan. Kan jag säga att det inte var helt lätt, för tycker egentligen inte om att flyga. Det är liksom lite för långt ner till marken om något skulle hända... När jag flygit innan har jag varit tvungen att bita ihop för att inte göra barnen oroliga, men nu när de inte var med kändes det annorlunda. Men jag måste säga att det gick över förväntan och trodde jag skulle vara mer nervös. Det jobbigaste var inför landningen då det var en del turbulens. Men jag är glad och stolt att jag fixade det, och det var ju bara en knapp timmes flygning trots allt. Det var stärkande och jag känner mig stolt, så jag kommer nog inte att tveka att ta flyget nästa gång jag ska till Umeå.







Sen tornade en ny stad upp nedanför oss. Och inför landningen såg jag faktiskt mitt hotell, lite roligt.



Jag checkade in på hotellet och jag är verkligen nöjd. Superfint rum och fantastiskt utsikt över Umeälven. Det är relativt nybyggt så allt känns väldigt fräscht. Dessutom är stadsbiblioteket på bottenplan och även café och restauranger, det ligger vid centrum och har ett köpcentrum bara över gatan. Till universitetet tar det typ 10 min med buss eller 25-30 min att gå.


Min utsikt från sängen. Har inte gardinen fördragen när jag ska sova, bor så högt upp så ingen kan se in och jag kan ligga och titta på himlen, mycket mysigt. 

Flygplatsen är på andra sidan älven så ser många flyg som lyfter och landar hela tiden.
Nu har jag gått 2 dagar på Umeå Universitet och det har verkligen varit intensiva dagar. Det är mycket information som ska tas in och långa föreläsningsdagar. Men det är väldigt intressant och jag ser verkligen fram emot att lära mig mer. Men man får ju inte ligga på latsidan direkt med första uppgiften som ska vara klar om mindre än 2 veckor och praktik om 2½ vecka.

Nu i eftermiddag gick jag med några studiekamrater en sväng på stan och sen åt lite middag ute. Därefter tog jag en sväng själv utanför hotellet där det finns en jättefin promenadsträcka precis vid älven. Solen sken och det var riktigt härligt, hoppas jag får göra nån mer sån promenad innan jag åker hem för var verkligen härligt i solen. Men tyvärr ser prognosen lite sisådär ut för resten av veckan med mycket mulet och lite regn, men vi får se helt enkelt.



Nu ska jag ta och repetera lite om barn-hlr som vi ska ha i skolan imorgon, Sen blir det någon komediserie innan jag låter den rogivande natthimlen vagga mig till sömns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar