tisdag 27 augusti 2013

Hemmaplugg och vardagsfilosofier

Solen skiner ute och det känns ibland som att sommaren gör några sista ryck innan den lämnar plats för hösten. Jag väntar fortfarande på några riktigt härliga sensommardagar som känns som högsommar, undrar om det blir några sånna dagar i år. Försommaren var så härlig och bjöd på så otroligt många fina dagar, så kanske är de där sommardagarna förbrukade nu och hösten är på gång. Jag vet inte, men jag tänker njuta sommaren så länge den hänger kvar. Sen kommer hösten med all sin charm och då för man njuta av den istället. Fast jag vill inte välkomna hösten riktigt än, för än är det väl sommar?

Idag har jag pluggat hemma, och fördelen med det är att jag kan lägga upp dagen hur jag vill. Exempelvis lyxade jag till det idag med frukost framför teven till en bra film. Tanken var att jag bara skulle kolla en stund innan skolböckerna väntade. Men jag fastnade helt och satt och grät och snörvlade om vartannat. Filmen jag såg heter Nawals hemlighet. Filmen bygger på händelser i krigshärjade mellanöstern under 70-talet och framåt. Ett syskonpar försöker få förståelse kring sin mammas efterlämnade testamente och reser till sitt gamla hemland där de får veta mer än vad de kanske från början önskade. Den handlar om jakten på sina rötter och svar på frågor om sitt förflutna. Filmen har vunnit många priser och jag förstår varför. Den var väldigt bra, men otroligt stark och känsloladdad. Se filmen, men var redo med näsduken!

Jag lyckades i alla fall slita mig från teven sen för att ge mig på plugget. Så länge man har självdisciplin är det riktigt trevligt att plugga hemma. Dörren är öppen och Vilma ligger och njuter i solen på framsidan. Det blir en liten stunds plugga till, sen väntar en eftermiddag med lite rensning. Om ca 3 veckor är det barnbasar och det är mycket som ska bort och hinna gås igenom innan dess.

Ha en skön eftermiddag i solen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar