fredag 2 september 2016

Snart hemfärd

Fredag och min sista dag här i Umeå. Pga inställda lektioner har vi idag slutat tidigt vilket har gett mig många timmars tid att göra annat. Det blev en långpromenad och hittade en och annan pokemon. Men jag har också gått på stan en liten sväng för att hitta lite små presenter till barnen. Sitter just nu på stadsbiblioteket och fördriver lite tid. Sen blir det middag på något trevligt ställe innan mitt nattåg tuffar hemåt kl. 22. Och sen imorgon, äntligen äntligen äntligen, får jag krama om mina små, och stora, hjärtan där hemma!

Igår på lunchen gick jag och ett par studiekamrater och utforskade området kring Universitet och Universitetssjukhuset. Och det är enormt, både sjukhus och universitet. Det är väldigt stor skillnad mot hemma, det blir en annan känsla och atmosfär. Men gällande sjukhus så tycker jag om när allt är lite mindre och mer samlat, även om det är häftigt att få ha upplevt detta också! 

Huvudentrén (tror jag) till Norrlands Universitetssjukhus

Gårdagen bjöd även på en trevlig promenad under eftermiddagen då jag traskade runt med en studiekamrat och pratade, fångade pokemons och åt middag i kvällssolen vid älven. Mycket trevligt!
Inser att jag visat väldigt mycket bilder från mina promenader, men det är de fina omgivningarna jag fotat mest, så så får det bli, lite skillnad i alla fall från att jag överöser bloggen med bilder på barnen. Och så är det ju, som jag säkert nämnt massa innan, så himlans fint här!



Detta här nedan är en parkour-park vi hittade. Jag var sjukt sugen på att prova men kände att jag nog skulle göra bort mig rejält (och troligtvis skada mig också) inför de barnfamiljer och ungdomar som var i närheten, men kanske en annan gång.


Jag måste säga att jag är väldigt imponerad över hur mycket det fanns runt omkring i Umeå för barn och ungdomar, i alla fall vad jag har sett. Bara på en del av den sträckan vi gick längs vattnet fanns det en stor skatepark, parkour-park, lekplats, många grönområden och mindre parker. Vid en lekplats fanns det en odling med jordgubbar, kryddor och säkert lite grönsaker också. Mitt promenadsällskap hade betydligt mer koll på vad allt var än vad jag hade, men "gröna fingrar" är det sista jag har. Lyckas ju inte ens hålla våra inneblommor vid liv mer än ett par veckor...

I morse vaknade jag till ett gråmulet Umeå, packade det sista i mina väskor och njöt av utsikten en sista gång under denna tripp. Men detta hotell kommer jag definitivt tillbaka till nästa gång jag är här. Mycket nöjd!

 
Dessa små godingar har jag gått förbi nästan varje dag på väg till universitetet, de är så söta så idag fastnade de på bild. 


Det fanns ju så mycket fint att se (ja, nu tjatar jag om det igen, jag vet) och så många häftiga miljöer. Och då vaknar fotografen till mig i liv! Jag önskar jag hade haft med mig min kära systemkamera, för oj så mycket fint det hade kunnat bli. Jag fotar ju helst människor egentligen, men att fota människor i alla dessa fina miljöer hade ju varit finemang! Så nästa gång tar jag med barnen i resväskan, eller kanske inte, men hade varit kul att ha med dem och få visa allt, kanske nån gång... Sen är det ju januari nästa gång jag ska hit så jag känner mig rätt säker på att det inte blir lika många promenader då, även om jag också är säker på att miljöerna är minst lika fina i sin vinterskrud. 

Bilden nedan är tagen på Designhögskolan (tror jag det var), häftig byggnad precis vid vattnet.


Nu har ett par timmar fördrivits här på biblioteket, så nu börjar det faktiskt bli dags att hämta ut mina väskor på hotellet (som ju så lämpligt nog är i samma byggnad som biblioteket) och ge mig ut för några sista timmars strosande fram till tågets avgång. Sen återstår att se om jag kommer kunna sova på nattåget, men det blir en ny upplevelse i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar