tisdag 27 oktober 2009

Bara jag som tycker detta är sjukt??


Har hittat en ny serie jag fastnat i. Toddlers and Tiaras som går på Discovery Travel.
Det är ett program man älskar att hata. Man får följa ett antal barn och deras föräldrar i skönhetstävlingar för barn. Fy, det är verkligen så vidrigt. Små ettåringar sminkas, får spraysolbränna, gigantiska peruker och får på sig överglittriga klänningar de sedan ska spatsera runt i på scenen med tillgjorda leenden och onaturliga rörelser.
Just själva tanken med skönhetstävlingar för barn känns så fel, i alla fall om det ska ske på detta vis. Barnen säger själva att de är mycket sötare när de är uppsminkade och tillfixade, vad ger det barnen för självbild?


Visst, hur många barn älskar inte att klä ut sig till prinsessor? Mina tjejer älskar det och skulle säkert tycka det va jättekul att ta på sig glittriga klänningar och leka runt, men då sker det på deras villkor, i fantasin och lekens värld.
Alla små flickor är ju sin mammas lilla prinsessa, men räcker det inte med det, måste allt göras till tävling??
Okej, tycker barnen att allt är kul med solbrännan, sminkningen och det konstiga beteendet, då ska jag inte klaga. Men jag såg barn som grät när de fick spraybrännan (mamman förklarade att det var för att hon var trött och att det var kallt), barn som hellre lekte omkring i omklädningsrummet och blev ledsna och arga när mamman bad de sitta stilla för sminkningen. Det känns inte okej...

Barnen blir jätteglada när de vinner (givetvis), men andra som bryter ihop och får skäll av sin mamma för att de inte vann eller gjorde något steg fel...
Mammorna (jag skriver mammorna för att de är de som är de aktiva, såg inte någon pappa som var delaktig) anställer till och med en coach till barnen som de träffar några gånger i veckan för att öva på hur de ska gå, utstrålning, leenden m.m.... Det känns bara så fel...
De minsta barnen som tävlar är så gott som nyfödda och mammorna bär runt de sminkade månadsgamla sovandes små flickorna på scenen. Nämnde jag att jag tycker det är så fel...?


Sammanfattningsvis; Så länge barnen vill vara med i detta av egen ren vilja med allt vad det innebär så är det självklart okej, men frågan är ändå vem som vill det mest, barnet eller mamman???
Lär barnen självkänsla på annat vis än genom utseende, det vinner man på i längden och ger en förstaplats livet ut!

Mina tjejer är de vackraste prinsessorna i hela världen, utan bedömning i någon skönhetstävling...

1 kommentar:

  1. Jag håller med fullt ut!! Tycker dock det skulle va lika fel även om barnen skulle tycka det var kul med spraytanning o smink. Det är till för vuxna!

    SvaraRadera