tisdag 14 april 2009

Hundbadare sökes?

Nån som känner sig manad att bada vår vilda Vilma???
Idag efter morgonpromenaden med Vilma var hon riktigt smutsig om tassarna. Och hela hon var mju inte världens renaste sen innan, så tänkte jag skulle ge mig på att ta henne ett bad. Förra gången vi gjorde det gick det sådär. Hon skrek och skällde och skulle i panik ur badkaret, men det gick iaf då.
Idag så fort jag satte henne i badkaret blev hon helt galen. I vild panik skulel hon bara ur! Jag satt länge och försökte lugna ner henne och tillslut satt hon i badkaret lugnt och fint. Steg ett avklarat, men det tog säkert 10-15 minuter, å då bara till att få henne att sitta lugnt i badkaret.
När jag sen satte på vattnet började det om igen. Vild panik, skrik och riv och bit... Jag försökte på olika sätt men ingen funka, fortfarande vild panik... Så nu efter totalt 45 min är Vilma bara ren om tassarna, för blötare än så lyckades jag inte få henne... Vet verkligen inte hur jag ska gå till väga... å honm behöver verkligen bada. Ville verkligen inte ge upp, men efter 45 min tog iaf min ork slut och mina armar är helt sönderrivna av hennes klor... Känner mig bara så enormt frustrerad just nu! Så nån som har lust å ge henne ett bad, eller har några bra tips på hur man får en badrädd hund ren?

4 kommentarer:

  1. har ni inte någon vatten slang ute, slå på den isf och busa med henne och vänj henne vid vatten, på så sätt så har jag gjort med alla mina hundar som har varit rädda för vatten och det har funkat perfekt =)) hör av dig sen så man får veta hur det går=))

    SvaraRadera
  2. Vad verkar hon mest rädd för? Själva badkaret, vattnet, ljudet etc...eller är det allt?

    SvaraRadera
  3. Precis som nuzzlan skrev, om det nu e vattnet hon e rädd för så försök vänja henne med små steg istället...
    Med mig är det bra, fullt upp, men snart klar med kursen på komuvx iaf. studierna går okej. Studierna i sthlm e iaf hur kul som helst! Hur e det med dig annars då? Får du jobba nåt på kvantum?

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!
    Jag tror också på att vänja henne med vattnet genom lek och bus först. Skulle det ändå inte funka skulle jag rekommendera hundtrimmet, hon är jättebra och hon sa att ofta kan det hjälpa att någon "utomstående" gör det, och hon är ju utbildad också och jätteduktig på det hon gör. Visst, det kostar ju lite, men det kan det ju vara värt! Till slut kanske det funkar att göra det hemma.
    Allt bra annars? Länge sen nu!
    Kram

    SvaraRadera